Aanbod
Leren
Leerproblemen
Achterstanden, moeilijkheden én leerstoornissen… Het valt allemaal onder de term leerproblemen. Het één is in te halen of op te lossen, het ander vraagt een levenslange aanpassing. Grondig onderzoek kan verder uitsluitsel bieden.
Een leerstoornis
... wordt gekenmerkt door een achterstand ten opzichte van de normgroep met een hardnekkigheid waarbij inspanning alleen niet voldoende is om vooruitgang te boeken. Specifieke therapie en hulpmiddelen zijn nodig om te compenseren voor deze stoornis. Bovendien kunnen de geziene moeilijkheden niet verklaard worden door een andere medische/cognitieve aandoening. Begeleiding op maat wordt opgestart na grondig onderzoek.
Een label?
Is een diagnose noodzakelijk? Dit is een zeer moeilijke vraag waarbij de voor- en nadelen steeds individueel moeten bekeken worden. We starten daarom vanuit een hypothese: vermoeden van een leerstoornis. Dit geeft ons de ruimte om eerst de moeilijkheden te remediëren alvorens uitspraken op lange termijn te doen. Deze uitspraken dienen ook best geëvalueerd te worden op regelmatige basis. Alleen zo kan de kwaliteit van de therapie gegarandeerd worden.